Uitstapje naar Jinja - Reisverslag uit Ntinda, Oeganda van Mariska Roelofs - WaarBenJij.nu Uitstapje naar Jinja - Reisverslag uit Ntinda, Oeganda van Mariska Roelofs - WaarBenJij.nu

Uitstapje naar Jinja

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariska

09 September 2008 | Oeganda, Ntinda

Van 1-9 tot en met 8-9

Hallo Allemaal,
Eerst wil ik even zeggen dat ik jullie reacties heel leuk vind. Ik kijk er iedere keer naar uit om ze weer te lezen. Ik weet niet precies meer wat ik precies geschreven heb. Dus ik zal kort nog de eerste stageweek beschrijven. Ook al heb ik dat al gedaan denk ik. De eerste paar weken gaan we gebruiken om de werkplaats te leren kennen en om de manier van werken te leren kennen. We hebben iedere ochtend een soort van spreekuur. Alleen op maandagochtend niet. Dinsdagochtend hebben we ward round op de spinal ward. Dit is een ronde door de zaal waar mensen met rugklachten liggen of die geopereerd zijn aan de rug. Tijdens deze ronde kijkt de chirurg hoe de voortgang is en wat er gedaan moet worden om de patiënt zo snel mogelijk naar huis te kunnen sturen. Op woensdagochtend is er een polioclinic, dit is een soort spreekuur voor patiënten van buitenaf. Op donderdag is er klompvoet spreekuur. En op vrijdag is er surgical outpatient spreekuur. Dit zijn ook weer mensen van buiten. De maandag en de middagen zijn we in de werkplaats en iedere dag is er iemand anders verantwoordelijk voor ons. Dit blijft voorlopig ons rooster, tot we meer tijd nodig hebben voor ons eigen project. We hebben al een idee, maar misschien komen er de volgende weken nog wel meer of betere ideeën bij. Vrijdag hebben we ook nog de week geëvalueerd met Anne Christine.
Zaterdag hadden we gepland om te poetsen en boodschappen te doen en naar het internetcafé te gaan. Dit hebben we ook gedaan. Ook kwam zaterdag het meisje wat komt poetsen. We betalen haar 5000 shilling(ongeveer 2 euro) en dan poetst ze het hele appartement. We hadden zaterdag besloten dat ze alleen de badkamers hoefde te doen. Dit vond ze erg weinig. Ze wilde per see ook nog de balkons schoonmaken. Toen hebben we gezegd dat het genoeg was. Ze accepteerde dit maar moeilijk en zei de volgende keer ga ik alles schoonmaken hoor.
Zondag 7-9 zijn we naar Jinja gegaan. James, die ons ook van het vliegveld gehaald heeft, heeft ons de hele dag rondgereden. We zijn eerst naar de bron van de Nijl geweest. Een klein eilandje tussen het Victoriameer en de Nijl is ooit een keer betiteld als de oorsprong van de Nijl. De Nijl is ruim 6400 km lang en het water doet er 90 dagen over om van de bron naar de middellandse zee te komen. Bij de oorsprong was ook een klein park. Daar waren verschillende souvenirkraampjes waar we even gekeken hebben. Daarna zijn we naar de markt van Jinja gereden, maar helaas was die voor een groot deel gesloten omdat het zondag was. Toen zijn we maar doorgereden naar de Bujagali Falls. Een stroomversnelling in een zijtak van de Nijl. Dit was heel indrukwekkend om te zien. Op een gegeven moment kwamen er een paar jongens naar ons toe met de vraag of wij wilden zien hoe diep en snel het water ging. We moesten ze 5000 shilling betalen en dan zou 1 van die jongens de rivier in gaan met een jerrycan en zou hij de stroomversnelling in gaan. Levensgevaarlijk, maar daar verdienen ze waarschijnlijk een deel van hun brood mee. Dus wij 5000 shilling betalen en daar ging hij. In de stroomversnelling werd hij helemaal ondergetrokken en een meter of 10 verder kwam hij weer boven. Ik zal proberen om het filmpje wat ik gemaakt heb op de site te zetten. Er werd ons verteld dat het water wel 100 meter diep kon zijn op die punten waar het water als het ware viel. Daarna zijn we met een bootje een stuk de rivier op gegaan en op een soort eilandje nog even gekeken naar een dam die in aanbouw was. Daar willen ze stroom mee op gaan wekken. Toen we weet terug waren hebben we nog wat gegeten en daarna zijn we weer terug gegaan naar Kampala. Daar hebben we een rustige avond gehad tot we weer een vleermuis binnen hadden. Nikki heeft hem gevangen nadat hij zichzelf bewusteloos had gevlogen tegen een muur. We hebbe dit gemeld aan Dr. Kawooya. En we gaan nu waarschijnlijk volgend weekend verhuizen naar het appartement hiernaast. Dit was toch al de bedoeling geweest, alleen dan in oktober. Want in januari komen er 4 studenten van fontys medische beeldvorming en radiotherapie voor 3 maanden hierheen. En dan wil hij het appartement waar wij nu wonen af hebben zodat ze met zijn vieren hier kunnen wonen. Dan gaan ze dus de bovenverdieping afmaken. We hebben net even in het appartement mogen kijken en het is bijna hetzelfde als dit appartement. Alleen zit er geen bad in maar 2 douches. En de keuken is wat ruimer omdat er geen trap naar de bovenverdieping in zit.
Maandag 8-9 hebben we een vrije dag want er is een of andere koning overleden en die wordt vandaag begraven en iedereen moet er heen kunnen, dus hebben we een public holiday. Ze hebben hier meerdere koningen. Iedere stam heeft geloof ik een koning. Dus wij doen vandaag lekker rustig aan. Beetje mails schrijven en een boek lezen. Tot de volgende keer!!!

Liefs Mariska

• 09 September 2008 - 15:59

Susje:

haha nu ben ik de eerste:P leuk allemaal zeg! ook dat je zoveel van de natuur en omgeving ziet. de privechauffeur is natuurlijk ook wel fijn! tot snel.
    groetjes

• 09 September 2008 - 16:12

Ester:

Hey Mariska,

Bevalt het stage lopen in het buitenland een beetje? Bij mij wel hoor! (alleen is nederland natuurlijk eingenlijk geen buitenland)
    Maken ze daar toevallig ook redressiehelmpjes?

Veel succes daar!
    Groetjes Ester

• 09 September 2008 - 17:11

Mama:

mooi daar en weer een belevenis.Zo kom je nog eens ergens.geniet ervan we volgen je op de site....Groetjes mama

• 09 September 2008 - 17:52

PA:

hoi Maris
    Het heeft meer weg van vakantie dan van stage, jullie genieten er van, goed zo, erg mooie natuur daar. groetjes en tot de volgende keer.

• 09 September 2008 - 19:04

ZuZ:

zo.. ik ben benieuwd naar dat levensgevaarlijke filmpje! heeft de kerel het wel overleefd?
    maar wat maak je dan precies mee tijdens die spreekuren?? zijn dat geen heftige momenten?

ben wel benieuwd naar de dingen die je daar ontwikkeld, voor wie en waarom.

groeten Erika

• 10 September 2008 - 18:50

Helma:

Mooie natuur daar zo aan de foto's te zien.
    Eindelijk vleermuis vrij
    of komen er steeds andere bij jullie op bezoek.Hoe is het daar op de polie?

• 10 September 2008 - 18:53

Helma:

Een hele mooie natuur zo aan de foto's te zien.
    Nu eindelijk vleermuis vrij of komen er steeds andere bij jullie op bezoek kun daar wel iets tegen doen.
    Hoe is het op zo'n polie daar?

Gr Toon en Helma

• 10 September 2008 - 19:40

Kiki&de Rest:

Heey Mariska! wij heb al je berichtjes nu gelezen en maak eruit op dat jullie het erg naar jullie zin hebben. Mooie foto's ook! Groetjes Johan Monique Bart en Kiki

• 11 September 2008 - 20:03

Cilia:

Leuk om alles te lezen; een groot aventuur, met een serieuze achtergrond!!

• 11 September 2008 - 21:36

Wilmaenantoon:

HOI mARISKA EN AKIKI
    Eindelijk zijn wij er nu met wat nieuwtjes uit Beneden Leeuwen Beter laat dan nooit.
    Ik heb gisteravond al veel gehoord van mama, maar eerlijk gezegd hebben wij nog niet alles gelezen.
    Hier is het de laatste tijd nogal druk en rommelig geweest vandaar dat ik nog niet naar je geschreven heb.
    Vanmiddag wel geprobeerd te s ms en ,maar niet gelukt.
    Na het feest van Remco en Eleanor zijn we nog dagen druk geweest met de Engelse mensen en het huis netjes achter te laten in Wamel.
    Toen de verjaardag van Antooen en andere feestjes.
    Toen de verhuizing van Wimke naar hier.
    Hij is nog zoekende naar een kamer in Utrecht.
    Veel spulletjes staan nu bij Opa en Oma in de schuur.
    Even tussendoor: je hebt een leuk kruisje op het graf bij Oma en Opa gezet.
    Afgelopen week hebben we de begrafenis van onze vroegere buurvrouw Cisca van den heuvel, dus dat was minder leuk
    Ook nog een 65 jarige gehad in onze kennissenkring en dat was wel leuk
    A s zondag is het hier kermis en dan komen Jeroen en Wimke hier eten en ik bak morgen een appeltaart.

Ik heb al 2 keer geschilderd en het schilderij voor Harold en Nicole is af en nu maar hopen dat hun het leuk vinden.

De kleicursus begint weer in oktober en daar ga ik ook weer aan mee doen

Ik ben al verschillende keren bij de tandarts geweest en nu ben ik een kroon kwijt en misschien wel een half jaar lang, dus dat is balen.

En hoe is het met Mourise ? mist hij je erg en mis jij hem.
    Kun je het goed vinden met Nikki???
    Ik ga nu stoppen, want het is al laat.
    Groetjes van ons en tot gauw..
    Zorg goed voor elkaar en doei, doei DAAAAAAAAAAGG

• 16 September 2008 - 07:02

Anke:

Hoi Mariska en Nikki,

een vast rooster is wel prettig, dan kun je er een beetje inkomen. Over jullie evt. aankomende project horen we nog wel, ik ben erg benieuwd.
    Echt leuk die uitstapjes, moeten jullie zeker doen, ook een beetje vakantie houden!
    Ik zit nu op Kreta, echt super lekker weer, echt relaxen.
    Ik zie jullie volgende berichtje wel tegemoet.

x Anke