Alweer een week voorbij. - Reisverslag uit Ntinda, Oeganda van Mariska Roelofs - WaarBenJij.nu Alweer een week voorbij. - Reisverslag uit Ntinda, Oeganda van Mariska Roelofs - WaarBenJij.nu

Alweer een week voorbij.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariska

12 September 2008 | Oeganda, Ntinda

Van 9-9 tot 12-9

Hallo Allemaal,

Hoe is het in Nederland?
Hier gaat alles goed. We hebben deze week weer veel patiënten gezien. Ook al wat meer zelf gedaan en geholpen met gipsmaatnames. We hebben ook al een project idee met de manager besproken. We willen iets gaan doen met stoffen corsetten omdat wij denken dat voor sommige ziektebeelden er ook een stoffen corset gebruikt kan worden. Maar hier krijgt bijna iedereen een plastic corset. Maar die zijn wel vrij duur en aangezien al het plastic uit europa moet komen brengt dat ook nog kosten met zich mee. We hebben dit idee met de manager besproken en we mogen een lijstje maken wat we nodig hebben om een voorbeeld te maken en dan gaat hij dat regelen voor ons. We moeten alleen nog even goedkeuring vragen aan school. Dit weekend gaan we naar het andere appartement verhuizen omdat we hier regelmatig last hebben van vleermuizen. Woensdagochtend zat er een vleermuis in de wasbak in de keuken. Woensdag overdag hebben ze gespoten om de vleermuizen te verdelgen. Sinds dien hebben we geen vleermuis meer gezien.
Dr. Kawooya is ook erg bezorgd, hij is zwarte papa. En zijn vrouw wordt mammi genoemd en vraagt ook altijd hoe het met ons gaat. Dr. Beyeza, het hoofd van de afdeling orthopedie heeft pas met Dr. Kawooya gesproken en hij vertelde ons dat Dr. Kawooya hem verteld had dat hij goed voor ons moest zorgen. Dus we hebben hier als het ware 2 papa’s. Donderdag hebben we een vrij rustige dag gehad op stage. Smorgens hadden we klompvoetkliniek, dat was af en toe wel zielig. Want dan gipsen ze de beentjes van kleine kinderen in in een stand die ze eigenlijk niet kunnen, dit doet dus pijn. Maar het resultaat is dat ze later geen spalken ofzo meer nodig hebben. Ook hebben we een tenotomie gezien deze morgen. Dan verdoven ze het kind plaatselijk rond de achillespees en dan snijden ze een gedeelte van de achillespees door om er voor te zorgen dat de spieren niet meer aan de voet trekken. Dit was wel zielig, want het kindje was aan het schreeuwen en huilen. Toen we thuis kwamen was de schoonmaakster geweest. Ze heeft alles opgeruimd en schoongemaakt. Ik zal een foto plaatsen van mijn bed, ze had zelfs mijn pyjama opgevouwen. En dat voor ongeveer 2 euro per keer!! Ik denk dat ze mee in de koffer naar Nederland! Vandaag hebben we smorgens weer de surgical outpatients clinic gehad. Daar weer veel verschillende gevallen gezien. Maar geen patient die wij konden helpen. Na de middag zou er een vergadering zijn, maar aangezien Nikki zich niet zo lekker voelde en we al 1,5 uur op de vergadering zaten te wachten zijn we in overleg met Anne(onze begeleidster) naar huis gegaan. Vanmorgen gepraat met een man die met zijn vrouw naar de werkplaats kwam want ze had een ongeluk gehad. Aangezien de werkplaats nog niet open was heeft hij ons wat vragen gesteld. Hij vertelde ons ook dat als je geen zoons had al man dat je dan geen man bent. Dus Pap, dan weet je het. Hij had zelf 27 kinderen bij verschillende vrouwen en meer kon hij niet betalen want hij had er wel 50 gewild vertelde hij. 11 van de 27 waren jongens.Hahaha, die clutuurverschillen zijn wel leuk om over te horen.

Verder wil ik even zeggen dat ik het echt heel leuk vind dat jullie allemaal reageren. Het is heel leuk om dat allemaal te lezen.

Liefs Mariska

• 12 September 2008 - 13:06

Mama:

Hallo!!!!!!!!!
    Heel keurig bedje,het ziet er allemaal netjes uit.Succes met de overhuizing.Groetjes MAMA

• 12 September 2008 - 15:55

Ans:

dat ziet er goed uit mariska wie had dat kunnen denken dat je het zo goed zou krijgen.mis je al iets uit nederland?
    vandaag bij mama en papa geweest ,slaapkamer ziet er keurig uit het was weer erg gezellig ,Joyce was ook mee geweest.
    hou je goed groetjes aan nikki veel liefs

• 12 September 2008 - 18:16

Susje:

Hey marisje! wel een beetje akelige verhaaltjes over die kindjes, dat zal niet gemakkelijk zijn! Wel erg fijn dat er meerdere papa's over je waken, haha.
    Kus

• 13 September 2008 - 07:14

PA:

Hoi Mariska,
    Daar ben ik mooi klaar mee, die reserve papa's, maak eens een foto van die gasten, weet ik tenminste waar je over praat. en wat die zonen betreft, die zijn vanzelf gekomen, dat is in europa geen probleem, zeg maar tegen die "mannen".
    groetjes.

• 13 September 2008 - 09:35

Zus:

heej marisje,

heftige verhalen! je staat daar wel in een heel andere wereld! lijkt mij enorm heftig om die kindjes te zien.. ik hoop dat je er veel van leert en dat je de mensen daar goed kunt helpen! maar dat lijkt er al wel op! goed dat jullie denken aan nieuwe ontwikkelingen om het voor de mensen daar allemaal beter en dragelijker te maken! Ik ben erg trots op je! vertel het ook tegen iedereen!

groeten en succes
    Erika

• 14 September 2008 - 08:57

Helma:

Geweldig zo'n schoonmaakster breng ze maar mee dan hebben wij er ook wat aan. We hoeven in ieder geval geen zorgen over jou te maken er wordt door de pappa's al goed voor je gezorgt. Hopelijk kun je je eigen idee uit gaan werken van het stoffen corset.Ik zou graag wat foto's willen zien van de prothese's daar die de menssen moeten dragen. Veel succes
    Gr en liefs Toon en Helma

• 14 September 2008 - 16:05

Thea Van Zwolgen:

Hoi Mariska

Ik hoorde zaterdagavond van je moeder dat je voor een half jaar in Uganda zit om af te studeren.
    Ik zit nu zondagavond op jou site en vindt het leuk om alles te lezen. Ik wens jou daar heel veel succes en zal zeker jou site blijven volgen.
    groetjes Thea v Zwolgen

• 14 September 2008 - 19:12

Monique:

Hallo mariska en nikki
    Helemaal geweldig, je komt thuis en je bedje is opgemaakt, zelfs je piejama is opgevouwen! Het appartement gepoetst, een leuke stage met een leuke vakantie! Ik geloof dat jullie het met zijn 2en wel erg gesellie hebben.
    Af en toe een huisdier op bezoek............
    En niet te vergeten mooi weer! Afgelopen week was het weer in elst mooi, behalve donderdagmiddag toen kwam het met bakken naar beneden. Heel veel lieve groetjes en een dikke knuffel van (tante) monique, en de rest.
    p.s ik kijk al uit naar je verhaal van volgende x.