Gelukkig Nieuwjaar!! - Reisverslag uit Ntinda, Oeganda van Mariska Roelofs - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuwjaar!! - Reisverslag uit Ntinda, Oeganda van Mariska Roelofs - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuwjaar!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariska

04 Januari 2009 | Oeganda, Ntinda

Gelukkig Nieuwjaar Allemaal!!!!!! Hier weer een verhaal uit Uganda.

Zondag 28-12
Vandaag was weer een echte zondag. We hebben de afwas gedaan en de wekelijkse was gedaan. Ook zijn we naar het internetcafe geweest om ons vorige verhaal te plaatsen. Verder hebben we niet veel gedaan vandaag.

Maandag 29-12
Vandaag zijn we met de familie Kawooya, Wilma en Maaike naar Jinja geweest. Voor degene die het nog niet weet. Wilma en Maaike zijn de vrouw en dochter van Willem van Prooijen die voor ons de contacten met Uganda geregeld heeft en zijn vrouw en dochter waren met kerst te gast bij de Familie Kawooya. In Jinja zijn we weer naar de Bujagali Falls geweest waar wij al 2 keer eerder geweest zijn. Daarna zijn we bij een hotel gaan eten. We hadden uitzicht op het Victoriameer. Na het eten zijn we naar de source van de Nijl gegaan. Daar waren wij ook al een keer geweest, maar Maaike en Wilma niet. Het was een gezellige dag en we waren pas laat weer thuis.

Dinsdag 30-12
Vandaag hadden we eindelijk tijd om mijn pakketje op te halen. Wij naar het postkantoor en ik heb wel 3 keer mijn handtekening moeten zetten voordat ik het mee kon nemen. Daarna zijn we nog wat boodschappen gaan doen en even gaan lunchen. Toen we thuis waren heb ik het pakket open gemaakt. Er zaten allerlei kerstversieringen in en nog wat andere kadootjes van mama. Ook zaten er kleine pakketjes in van Tante Ans, Tante Wilma en Tante Helma. Dat was wel een leuke verassing. En Tante Helma volgens Nikki had je precies de goede dropjes uitgekozen!! Ze waren erg lekker.

Woensdag 31-12
Oudjaar, das heel vreemd als het buiten over de 30 graden is. Vandaag kwam Jovulet poetsen en Patience was er ook bij. Dus toen heb ik Patience het kadootje gegeven wat mama voor haar in mijn pakketje gestopt had. Ze heeft het opengemaakt en is er meteen mee gaan spelen.Het was een doosje rijgkralen en een stickervel. Ze heeft meteen een hele lange ketting gemaakt en de stickers had ze op een gegeven moment overal op haar armen en gezicht zitten. (ik zal wat foto’s van Patience op de site zetten) Toen ze klaar waren zijn wij naar het ziekenhuis gegaan om wat aantekeningen op te halen. ’s Avonds hebben we een film gekeken en toen het 12 uur was zijn we naar het balkon gegaan om vuurwerk te kijken en de sterretjes af te steken die mama ook meegestuurd had. Ook belde papa en mama nog om gelukkig nieuwjaar te wensen. Het vuurwerk was vrij snel voorbij en toen zijn we maar naar bed gegaan.

Donderdag 01-01
Vandaag zijn we met Petrina, Liz, Wilma en Maaike naar het Sanyu Babies Home geweest. Dit is een huis voor achtergelaten, verwaarloosde, weesbabies. Eerst werden we welkom geheten en kregen we uitleg over het huis. Dat sommige babies erg ondervoed zijn als ze binnenkomen. Pas was er een kindje in een doos voor de poort gezet en omdat ze waarschijnlijk bang waren dat het ging regenen was er plastic om de doos gewikkeld. Dus het babytje was bijna gestikt. De babies die daar wonen verschillen in leeftijd van een paar dagen oud tot ongeveer 3 jaar. Als ze ouder zijn als 3 jaar gaan ze naar een weeshuis. Als ze kunnen zitten gaan ze naar “school” daar leren ze omgaan met andere kinderen. Wij hebben een beetje met de kindjes gespeeld en met etenstijd hebben we geholpen met het eten geven. Ik heb de iets grotere kindjes mee gevoerd en Nikki heeft 2 babies de fles gegeven. Daarna was het potty-time! De kleintjes kregen een schone luier en de grotere gingen op het potje. Daarna kregen ze schone kleren als dat nodig was en gingen ze naar bed. Dus wij kregen iedere keer een baby in de handen gedrukt en dan kregen we de naam en dan moesten we op zoek naar het goede bedje. Toen alle kinderen op bed lagen hebben we nog even rondgekeken in de craftsshop. Alle winst gaat naar het babieshome. Daarna zijn we met Wilma naar de stad gegaan om geld te halen en om naar een nederlandse zuster te gaan. Na ergens geluncht te hebben zijn we naar de kliniek gegaan waar die zuster werkt. We hebben bij haar malariatests gekocht en een behandeling. Als we dan malaria krijgen als we terug zijn kunnen we zelf testen of dat zo is. Want in Nederland duurt het over het algemeen vrij lang voor ze aan malaria gaan denken. Dus zo was de hele dag wer vol.

Vrijdag 02-01
Vandaag hadden we gepland om aan ons verslag te gaan werken. Gisteravond hebben we bij Kawooya een extra laptop gehaald zodat we allebei kunnen schrijven. We zijn aan het verslag begonnen en zijn al aardig op weg. Ook hebben papa en mama nog gebeld. Het was natuurlijk papa’s verjaardag. We hebben even gekletst. Maurice heeft ook nog gebeld. Verder zijn we nog even naar de winkel geweest om wat dingen te halen.

Dit was het weer voor vandaag!!! Tot de volgende keer!! Nog maar 26 dagen te gaan!!!

Liefs Mariska

• 03 Januari 2009 - 12:23

Helma:

Hoi Mariska

Een aangrijpend verhaal over die weesbaby's.Maar wel mooi dat ze bij de poort gelegd worden zo krijgen ze tenminste nog een kans om te overleven.

De foto's zijn weer leuk om te zien m.n het meisje met de kralen.

Gister voor het eerst weer naar jaaaaren op het ijs gestaan, viel in het begin niet mee erg onwennig maar na een half uurtje ging het al weer een stuk beter.
    De vorst blijft hier voorlopig nog doorgaan.
    Misschien dat we volgend weekend een tourtocht gaan maken.

Geniet nog lekker van de warmte daar want hier is het bibberen als je weer in het kikkerlandje bent.

Fijn om te horen dat de keus van de dropjes goed was.

Goetjes Toon en Helma

• 03 Januari 2009 - 13:43

Mama:

Wat leuk dat ze de kraaltjes mooi vond en dan meteen de foto's erbij.De fiets wassen in de nijl is natuurlijk ook erg bijzonder om te doen.
    Maar al met al weer een mooi verhaal,GROETJES xxxMama

• 03 Januari 2009 - 16:26

PA:

Hoi Dames,
    Hebben jullie die pond drop meteen helemaal opgegeten???? Je schrijft de drop was lekker.Je had wel even kunnen vermelden, wat er allemaal in dat pakket zat, dan had iedereen het kunnen lezen. Wel leuk die kindjes verzorgen hé, ga nog maar een keer helpen, vinden ze vast leuk. Nu nog even de stage afmaken en nog van het een en ander genieten.
    Groetjes Daan.

• 03 Januari 2009 - 18:24

Anneke:

Hoi Mariska,
    De beste wensen voor het nieuwe jaar! Ik kan me wel voorstellen dat dit een beetje raar is in het warme klimaat. Dit is heel wat anders dan hier, er kan inderdaad geschaatst worden en dat wordt ook al volop gedaan. Het schijnt morgen te gaan sneeuwen, dat zou wel leuk zijn. Is nog even afwachten.
    Succes met het schrijven van het verslag! En geniet nog van de laatste 26 dagen!
    Groetjes Anneke

• 05 Januari 2009 - 17:46

Wilma:

Vandaag al 5 januari, maar nog een heeeeeel plezierig, gezond, liefdevol en gelukkig jaar gewenst. ook viir Nikki bedoeld.
    Ja Mariska ik blijf de verhalen leuk vinden, dus...
    Hier is alles oke, vandaag dus weer gewone dingen en dat is maar goed ook.
    Jullie tellen zo langzaamaan af en wij wensen jullie nog een leerzame, fijne en onvergetelijke tijd toe en succes met het verslag..
    Vlek Antoon en Wilma