Scrap Orthese! - Reisverslag uit Ntinda, Oeganda van Mariska Roelofs - WaarBenJij.nu Scrap Orthese! - Reisverslag uit Ntinda, Oeganda van Mariska Roelofs - WaarBenJij.nu

Scrap Orthese!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariska

17 Oktober 2008 | Oeganda, Ntinda

Van 11-10 tot 17-10

Hallo Allemaal, Hoe is het in Nederland? Hier is het nog steeds lekker warm, Het regenseizoen komt eraan, iedere dag regent het hier nu wel een flinke bui.

Gerry, in de supermarkten hier is heel weinig broodbeleg te krijgen. Er is wel jam, honing en pindakaas. Maar pindakaas en honing lust ik niet en van jam wordt je boterham zo nat als je hem meeneemt voor de pauze. Verder is er eigenlijk heel weinig te krijgen en kaas is ontzettend duur. En waarschijnlijk liggen de stukken die er zijn al lang in de winkel, want de meeste mensen zijn hier vrij arm en als ze al iets op brood doen is het vaak alleen maar boter.

Zaterdag 11-10
Vandaag hebben we lekker uitgeslapen en zijn we rond de middag naar het internetcafé gegaan, want vrijdag deed internet het niet. Na het internetcafé zijn we naar het winkelcentrum gegaan. Andere malariamedicijnen voor Nikki gehaald en bij de kapper gevraagd of ze ons haar ook konden knippen. Dat konden ze dus binnenkort gaan we een keer naar de kapper. Het kost ook niet veel, 15000 shilling, dat is 6 euro. Daarna zijn we nog naar een paar winkeltjes in de stad geweest.

Zondag 12-10
We hebben echt helemaal niks gedaan vandaag, behalve de afwas en de was. De rest van de dag hebben we een film(troy) gekeken en daarna nog 2 dvd’s van Guus Meeuwis die ik meegenomen had.

Maandag 13-10
We hebben vandaag geprobeerd om op internet artikels te zoeken, maar het internet was ontzettend traag, dus dat is niet echt gelukt. S’middags hebben we met Kenneth en Joseph en nog wat anderen gekletst. Joseph wilde graag een keer naar Nederland komen om paard te rijden en dan kon hij wel gaan werken bij een boer, als herder voor de koeien. Toen hebben we hem maar uitgelegd hoe een moderne Nederlandse boerderij werkt. Hij was heel verbaasd. Ook wilde Kenneth voor Nikki wel een mooie Ugandese katholieke man zoeken.

Dinsdag 14-10
We hebben vandaag een vrij normale dag gehad. Na de middag hadden we een afspraak met Karl Mock. Een duitser die al heel lang in Uganda woont. Hij coördineert het andere project voor Fontys(onze school) in Uganda. En aangezien wij van plan zijn om te proberen om sponsors te vinden voor het opknappen van de werkplaats kwam hij ons advies geven.

Woensdag 15-10
Vandaag was het ook vrij rustig in de werkplaats. We hebben wel een nieuwe begeleider gekregen. Patrick. Dit omdat de communicatie met Anne een beetje plat ligt de laatste weken en we krijgen helemaal geen feedback van haar. Wij zijn heel blij met deze verandering, want Patrick is heel enthousiast over ons en onze ideeën. We hebben ook nog het patroon getekend voor ons voorbeeld NiMa-korset. Savonds hebben we een aantal afleveringen van ‘House’ gekeken, de serie hebben we gehuurd bij de videotheek. Want er is niet veel leuks op tv hier.

Donderdag 16-10
Vandaag hebben we een derde van onze stage erop zitten!!! We zijn vandaag naar een voor ons nieuwe clinic geweest. In het assesment-centre. Daar worden alle patiënten die niet opgenomen zijn beoordeeld en doorgestuurd naar de juiste afdeling of andere clinic, een beetje een poli dus. We hebben Patrick vandaag ook geholpen met een enkel-voet-orthese die hij gemaakt heeft uit een restje plastic. Toen hebben wij er ook nog een band aan toegevoegd uit eigenlijk afvalmateriaal. We hebben de orthese dus een scrap-orthese genoemd, omdat hij uit allemaal restjes gemaakt is. Maar hij ziet er wel heel goed uit en hij functioneert ook goed. Ik zal 2 foto’s van de scrap-orthese plaatsen. We hebben ook uitgerekend wat het NiMa-korset gaat kosten. Het gaat voor de patiënt 40.000 shilling kosten, dat is ongeveer 16 euro. Een vergelijkbaar korset kost nu 70.000 shilling. Dus dat is een aardige verbetering dachten wij. En een hard korset kost 100.000 shilling en in sommige gevallen kan een NiMa-korset zelf een hard korset vervangen. We zijn heel blij met de prijs.

Vrijdag 17-10
Vanmorgen zijn we naar de surgical out patients clinic geweest. We hebben vandaag meegekeken bij een andere dokter, was wel een keer leuk. Na de clinic zijn we naar huis gegaan om te werken aan onze presentatie die we volgende week op een conferentie gaan houden. We hopen daar de chirurgen te overtuigen om ons NiMa-korset voor te gaan schrijven. Morgen gaan we naar de Kasubi Tombs en als we tijd hebben naar de kapper. Maar dat horen jullie de volgende keer wel.

Liefs Mariska

• 17 Oktober 2008 - 14:58

Mama:

hallo een rustig weekje,maar dat kan ook heel fijn zijn.Mooi dat jullie een andere begeleider hebben.Succes met alles maar vooral met het goedkope NIMA corset.
    Toch nog een beetje de uitvinder in jou gevonden.heel Leuk.Groetjes Mama xxx

• 17 Oktober 2008 - 15:16

Ikzelf:

Hallo Allemaal, Wat leuk dat jullie zo snel reageren. Ik vond het berichtje van nicht susan ook heel leuk. En sylke is een mooie baby.

Groetjes en Liefs Mariska

• 17 Oktober 2008 - 17:39

Anneke:

Klinkt goed zeg, dat het NiMa-korset zo goedkoop gemaakt kan worden! Dat is voor de bevolking daar een groot pluspunt denk ik zo.
    Veel succes met de presentatie op de conferentie. Hopelijk krijgen jullie de chirurgen overtuigd!
    Groeten Anneke

• 17 Oktober 2008 - 18:12

Tante Wilma:

Super dames, Jullie doen het goed. Ga zo door. Fijn om zo bij te blijven. Succes met alles en doe de groetjes aan Nikki.

Dag hoor Ome Antoon en ik

• 17 Oktober 2008 - 18:13

PA:

Wel handig, op je eigen site reageren, iedereen vind het steeds leuker om zo te communiceren.
    En het is geweldig, hoe jullie het daar doen, ik hoop alleen dat het een en ander versturen via post of iets dergelijks ook nog een keer gaat lukken!
    Ga door op deze weg, dan komt het helemaal goed.
    Groetjes Pa.

• 17 Oktober 2008 - 19:12

Gerry:

fijn dat jullie een rustig weekje achter de rug hebben dat mag ook weleens,lekker toch.super dat jullie NIMA-corset voor een lage prijs gemaakt kan worden ,zodat het voor meer mensen betaalbaar wordt.ik hoop dat jullie tijdens de presentatie van het NIMA-corset de artsen kunnen overtuigen ,zodat ze dit voorschrijven aan hun patient.MARISKA-NIKKI succes met jullie voorbereidingen!!!!!!!P.S mariska de keukenvloer ziet er geweldig uit,alles is weer gepoest en op z,n plek gezet.groetjes uit hulsel ik schrijf je snel weer.baaai,baaai.

• 18 Oktober 2008 - 13:32

Kim (van Iwan):

Hey, ik wil je nog verder heel veel plezier wensen op deze trip. Verder hebben iwan en ik het eigenlijk te druk om verder nog veel van ons te laten horen. Maar hopelijk blijft het allemaal goed gaan. Grs, kim

• 18 Oktober 2008 - 17:57

Kiki:

heey mariska (en nikki)
    leuk om te horen dat jullie het eigenlijk wel naar jullie zin hebben en toch ook heel veel leren. wens jullie nog veel plezier en succes in Uganda verder.
    kuskus Kiki

• 19 Oktober 2008 - 13:51

Michel Wening:

Hoi Mariska,
    Ik vind dit mooie verslagen en ik beloof je nu dat ik je ga volgen ok?

Groeten van Michel.

• 21 Oktober 2008 - 15:24

Kim Sanders:

Hoi hoi,

Ik kwam per toeval op jouw waarbenjij.nu terecht en vindt het erg interessant om de verhalen te lezen. Ik heb van februari t/m april in Oeganda gezeten in hetzelfde appartementencomplexje als jullie. Ik heb bij Micheal in het ziekenhuis op de rontgenafdeling gewerkt. Ik mis Oeganda echt heel erg. Wisten jullie dat Esther een schooltje heeft opgericht samen met haar man Nicholas? Als je de kans krijgt is het zeker de moeite waard om daar eens heen te gaan. Ik heb Esther vandaag trouwens een mailtje gestuurd, ben benieuwd wanneer ze die leest. Veel plezier nog daar!! Gaan jullie ook op safari??

Groetjes Kim

PS: kimmetje_5@hotmail.com

• 21 Oktober 2008 - 21:14

Helma:

Hopelijk kun je de chirurgen overtuigen zou geweldig zijn.
    Het scrap orthese ziet er goed uit ondanks dat het van restjes gemaakt is.
    Ga zo door met jullie uitvindingen.
    Bij jullie warm, hier wordt het steeds meer herfstachtiger.

Groetjes Toon en Helma